Vol 3

Lyssna till Hallands Författare

 

VOLYM 3 | "Ett spår av romantik"

 

Volymen ""Ett spår av romantik" presenterar poesi och musik med rötter i det halländska landskapet från 1890-talet fram till några av dagens poeter. Fredrik Vetterlund, en av den fria versens svenska pionjärer, får här bli urfader för en romantisk tradition från Halmstadtrakten. Efter kommer Sigfrid Tristan Lindström, Tobias Berggren, Susanne Sörensen, Sten Jacobsson, Catharina Rysten och Göran Sonnevi som alla skriver i den modernistiska huvudtraditionen.

 

Hos dessa författare fi nns engagemang i livs- och samhällsfrågor rikligt representerat. En modernist kämpar mot fördomar och korruption för att avtäcka den verkliga verkligheten parat med experimenterande med form, berättarteknik och fri vers. Musik av kompositörerna Viking Dahl, Tom Benson och Twice a man slår följe med dikter och berättelser och skapar stämningar och pauser.

 

Texter Den svarta pricken, Västerhav, Klarhet, Vinter igen, Ramsor, Epitafi um, Tuppen och hönsen, Diktatorer efter döden, Slättens vinter, Utsikten, Tartaglias tvekan. Imaginär parabel. (till Göran), 9 suckar vid ett ensamt bord, Det ljusröda blodet, Hemstad Halmstad, Sömnlös, Till Per, Inälvor, Libretto för snäckor, Att hålla sig väl, Lismyrs Kerstis gård, Therese ett minne, Fåglarna, Vägen, Drömde, Tyst tyst, Tiden, Kalaset, En hund begraven, Klangernas bok.

 

Provlyssna - tre ljudklipp att smaka på...

  • Catharina Rysten, "Tyst, tyst", uppläst av Malin Svarfvar
  • Susanne Sörensen, "Hemstad Halmstad", uppläst av Sonja Lund
  • Sten Jacobsson, "Therese", uppläst av Henrik Danielsson

 

I Vol 3 finns en omfattande booklet. Där presenteras varje författare samt bildkonst av Tom Benson och Catharina Rysten.

 

CD1

 

Ett spår av romantik... presenterar poesi med rötter i det halländska landskapet. I slutet av 1800-talet utvecklades nya former och bildspråk inom den modernistiska poesin. De internationella ismerna kom förstås att fångas upp även av svenska poeter. Fredrik Vetterlund får i denna presentation bli urfader för en romantisk tradition från Halmstadtrakten.

 

Som forskare specialiserade sig Vetterlund på Atterboms sagospel och deras längtan bortom. Han höll som sann konservativ idealen högt men hans efterföljare sökte sig andra vägar. Vetterlunds poesi utmärkts av drömsk symbolism, men mycket av det som kom efter utvecklade en stil med uppror och metaforer som viktiga inslag.

 

Vetterlund älskade sin hemstad. Hans Halmstad är en plats där livet levs rätt, medan en författare som Sigfrid ”Tristan” Lindström betraktade staden som falsk och småskuren när han klarögt kommenterade sin konservativa omvärld. Han klädde av småstadsidealen in på de svarta benen i sina omtolkningar av myter och sagor.

 

Tobias Berggren och Göran Sonnevi lämnade Halland till förmån för nya platser

och är tämligen frånvarande. Författarna Catharina Rysten och Susanne Sörensen

som också båda växt upp i Halmstadtrakten verkar där fortfarande även om de

gjort avstickare under livets gång liksom Sten Jacobsson.

 

CD2

 

Omkring förra sekelskiftet utvecklades poesin starkt. Den nya riktning poesin då tog brukar kallas modernism.

 

Modernism kännetecknas av experimenterande med form, berättarteknik och fri vers. Den består av ett antal ”ismer” som är tämligen olika varandra. Först kommer symbolismen och dekadensen – där hör Vetterlund och Sigfrid Lindström hemma. Senare kommer expressionismen och därefter surrealismen med symboler och referenser till människans undermedvetna. För svensk litteratur blev också inflytandet från den anglosaxiska imagismen viktigt. Imagismen håller fast i en bild och utvecklar den.

 

De fem poeterna som här följer skriver alla i den modernistiska huvudtraditionen. En modernist kämpar mot fördomar och korruption för att avtäcka den verkliga verkligheten.

 

Tobias Berggren för filosofiska resonemang med havet och stranden som bakgrund. Kritiken och blicken på den trånga småstaden som finns hos Catharina Rysten och Susanne Sörensen känns igen från Lindström men får här andra uttryck. Susanne Sörensen blandar språkexperiment med satir och samhällsengagemang. Catharina Rysten skriver i en surrealistisk tradition.

 

Sten Jacobsson undersöker noga sin omgivning i kontrast med intryck från sina resor.

 

Göran Sonnevi använder i Klangernas bok - som avlutar volymen Ett spår av romantik - sonettens formspråk med en form som går långt tillbaka i tiden till italienskt 1200 tal.

 

 

Produktion Teater Halland AB (2013)

 

Texter

Fredrik Vetterlund, Sigfrid Tristan Lindström,

Tobias Berggren, Susanne Sörensen, Sten Jacobson, Catharina Rysten och Göran Sonnevi

 

Musik Viking Dahl och Tom Benson

 

Musik och ljudbearbetning Twice a Man

/Karl Ingemar Gasleben och Dan Söderqvist

 

Intromusik Måns Eriksson

 

Inspelning, mixning och mastring

Mo Studios/Måns Eriksson

 

Piano Henrik Danielsson

Piano och orgel Tom Benson

 

Inläsning Henrik Danielsson, Maria Ericson,

Petter Heldt, Sonja Lund och Malin Svarfvar.

 

Research och litterär redaktion

Eva Lilja och Ulf Cronquist

 

Dramaturgi, regi Maria Ericson

 

Marknad och presskontakt

lena.sandersson@teaterhalland.se

 

Grafisk form Niklas Martinson

Illustration Cecilia Lundgren

 

Ansvarig utgivare Maria Ericson

 

Förlag CAL-förlaget

All musik på CD 2 är komponerad av Twice a man. Fr v Dan Söderqvist och Karl Ingemar Gasleben.